Vår / sommarprogram 2018

SPRING/SUMMER PROGRAM      PROGRAMA PRIMAVERA/VERANO

Alla är välkomna, även ni som inte är medlemmar. Man behöver inte vara ”expert” för att delta i våra aktiviteter, det räcker med att man tycker det verkar kul och intressant.
Ändringar och tillägg i programmet kommer att annonseras slutgiltigt här på vår hemsida.

Programmet kommer också att annonseras i lokaltidningar. Alla är välkomna, även de som inte är medlemmar.

Notera också att vi ibland kommer att lägga in ändringar, nya utflykter, inventeringar och andra aktiviteter, med kort varsel som endast publiceras här! Vi informerar ibland också om aktiviteter som inte är våra egna.
Vid ruskväder, kolla här på hemsidan för eventuella ändringar

Kontakta oss gärna om du har synpunkter på vår verksamhet! Vill du hjälpa till med någon aktivitet, stort som litet, så hör av dig!

Fågeltornskampen, Broängarna
5 maj lördag
Möt upp vid fågeltornet på Broängarna för att njuta av fågellivet och delta i en tävling mellan fågeltorn i Sverige, Finland och Danmark. Ta med fågelbok, kikare och fika. Vi räknar alla fågelarter som vi ser eller hör från tornet mellan kl. 05:00 och 13:00 men det går bra att komma ut till tornet när som helst på förmiddagen. Vi har ingen samling innan, utan var och en tar sig ut själv. För den som inte hittar ut till tornet, ring någon av kontaktpersonerna så löser vi det. Alla är välkomna!
Vi hoppas på att bli bäst i länet!
Kontaktpersoner: Michael Åkerberg, tfn 08-582 484 33, 073-067 31 28 och
Bo Hellberg,
tfn 070-228 17 44

Insektsspaning
20 maj söndag
Under ledning av Pär Eriksson från Upplandsstiftelsen spanar vi efter Upplands landskapsinsekt cinnoberbagge och andra asplevande insekter vid Kalmarnäs, i vår grannkommun Håbo.
Om tid finns åker vi sedan till Ådö-Lagnö för att leta insekter som gillar lind. Kläder efter väder och matsäck behövs. Detta är en aktivitet i ”Biologiska Mångfaldens Dag” som initierades av FN och i år uppmärksammas av Naturskyddsföreningen
Kontaktpersoner Linda Irebrand, tfn 070-331 66 16 eller Per-Ola Björn, tfn 070-323 67 09
Samling kl. 9:45 på parkeringen vid Bro C (delen närmast Enköpingsvägen) för samåkning.

Invigning av Lillsjön – Örnässjöns naturreservat
2 juni lördag kl. 11-14
Kommunen inviger det nya naturreservatet och vi i Naturskyddsföreningen deltar med flera roliga och lärorika familjeaktiviteter vid Lillsjöbadet. Håll utkik efter mer information från kommunen.
Kontaktpersoner Linda Irebrand, tfn 070-331 66 16 och Per-Ola Björn, tfn 070-323 67 09

De vilda blommornas dag, Rankhus
17 juni söndag
Syftet med dagen är att bekanta oss med den mångfald av vilda växter som finns i vår närhet. Rankhusområdet är tänkt att exploateras och vi vill därför se vad som kan finnas i en del av området innan planerna är helt färdiga. Svenska Botaniska Föreningen (SBF) är initiativtagare till ”De vilda blommornas dag” som har arrangerats varje år sedan 2002 och SBF är medarrangör till vår utflykt. Ta med matsäck och gärna flora, om du har.
Hör av dig till någon av kontaktpersonerna Linda Irebrand, tfn 070-331 66 16 eller Michael Åkerberg, tfn 08-582 484 33, 073-067 31 28 om du behöver hjälp med transport.
Samling kl. 10:00 på parkeringen vid Kungsängens (nya) idrottsplats vid Västra Rydsvägen, delen närmast motorvägen/Rankhus. Gående från Kungsängen kan vänta in övriga vid tunneln under motorvägen mot Gröna dalen.

Vandring på Upplands-Broleden
26 augusti söndag
Vi vandrar en del av leden på Stäksön. Hela leden är 29 km och går genom ett variationsrikt mälarlandskap. Den som vill förbereda sig kan hämta en karta/beskrivning på kommunens bibliotek. Ta med matsäck och lämpliga skor/kängor. Kikare är bra att ha. OBS! Anmäl till någon av kontaktpersonerna Linda Irebrand, tfn 070-331 66 16 eller Per-Ola Björn,
tfn 070-323 67 09 så vi kan planera för gemensam transport.
Vi behöver parkera bilar vid både start och mål för att alla ska kunna ta sig fram och tillbaka.
Samling kl. 10:00, på plats som meddelas i höst/vinterprogrammet och på hemsidan i augusti.

Naturfotokurs, hur du hanterar kameran och lär dig ta bättre bilder
I slutet av augusti eller början av september, beroende på deltagarnas önskemål
Vi ordnar en kurs, uppdelat på 2 tillfällen. Vi tar oss till ett naturskönt ställe där det finns gott om fotomotiv, allt från makro till landskap. Fotokursen vänder sig till alla som tycker om att fotografera, speciellt natur. Vi får under kursen lära oss grunderna för (digital) fotografering, en hel del tips och knep samt mycket om motivval och komposition.
Kursen kostar 100 kr per person och betalas kontant vid första tillfället.
Anmälan till: Per-Ola Björn, tfn 070-323 67 09.

OBS!  Anteckna aktiviteterna i Din almanacka!

Höst / vinterprogrammet kommer i augusti.

SE OCKSÅ:
STUDIEFRÄMJANDETS NATUR & MILJÖ PROGRAM