Program

Programmet kommer också att annonseras i lokaltidningar. Alla är välkomna, även de som inte är medlemmar.

Notera också att vi ibland kommer att lägga in ändringar, nya utflykter, inventeringar och andra aktiviteter, med kort varsel som endast publiceras här! Vi informerar också om aktiviteter som inte är ”våra egna”

Väderprognos tveksam men vi träffas 9:45 för vi tror att vi genomför aktiviteten och vädret ser inte så illa ut…
Följ med på en sommarexkursion bland blommande hagtorn och flygande insekter
4 juni söndag
med Upplands entomologiska förening
Vi samåker till ett av Upplands-Bros finaste områden, Ådö. Här finns det stora möjligheter att se många spännande insekter.
Ta med matsäck och fika, då vi räknar med att vara ute några timmar.
OBS! Vid ihållande regn och oväder så ställs exkursionen in! Kolla i så fall på hemsidan.
Kontaktpersoner: SNF Upplands-Bro: Per-Ola Björn, tfn 070-323 67 09 och från Upplands entomologiska förening:
Thomas Persson Vinnersten, tfn 073-763 73 13
Samling kl. 9:45 för samåkning på parkeringen vid Bro C (delen närmast Enköpingsvägen).

De vilda blommornas dag, Norra Stäksön 18 juni söndag
Syftet med dagen är att bekanta oss med den mångfald av vilda växter som finns i vår närhet.
Norra Stäksön är tänkt att exploateras och vi vill därför se vad som kan finnas där innan planerna är helt färdiga. Svenska Botaniska Föreningen (SBF) är initiativtagare till ”De vilda blommornas dag” som har arrangerats varje år sedan 2002 och SBF är medarrangör till vår utflykt. Ta med matsäck och gärna flora och lupp. Hör gärna av dig till någon av kontaktpersonerna
Linda Irebrand,
tfn 070-331 66 16 eller Michael Åkerberg, tfn 08-582 484 33, 073-067 31 28 så vi kan planera gemensam transport.
Samling kl. 10:00 på parkeringen vid Kungsängens station (vid COOP) för samåkning.

Natur- och digitalfotokurs, hur du hanterar kamerans möjligheter och lär dig ta bättre bilder 26 augusti lördag
Vi promenerar på ett naturskönt ställe där det finns gott om fotomotiv, allt från makro till landskap.
Fotokursen vänder sig till alla som tycker om att fotografera, speciellt natur. Vi får under turen lära oss grunderna för (digital) fotografering,
en hel del tips och knep samt en hel del om motivval och komposition.
Vi träffas kl. 10:15 – ca 12:00 vid Ryttarföreningens parkering (mellan Bro och Kungsängen), busshållplats Ängsuddsvägen.
Kontaktperson: Per-Ola Björn,
tfn 070-323 67 09.

Svampens dag, i en närliggande skog 3 september söndag
Än så länge vet vi inte hur årets svampsäsong blir men vi hoppas hitta några spännande svampar att plocka eller bara titta på. Ta med matsäck, svampkorg och gärna svampbok. Stövlar eller kängor rekommenderas.
Hör gärna av dig till någon av kontaktpersonerna Per-Ola Björn, tfn 070-323 67 09 eller Linda Irebrand, tfn 070-331 66 16 så vi kan planera gemensam transport.
Samling kl. 10:15 på parkeringen vid Bro C (delen närmast Enköpingsvägen) för samåkning.

Buffé och prat med fokus på vilda växter och ekologisk mat med systrarna Brydling 6 september onsdag
Denna kväll har vi ett grönt tema med vilda växter. Vi resonerar om matens ursprung, klimatpåverkan och om ätbara vilda växter. Ta gärna med egna ätliga växter som vi kan samtala om!
Vi umgås och äter systrarna Brydlings miljö- och klimatsmarta buffé. Öl och vin går att köpa på restaurangen för den som önskar.
OBS! Anmälan senast tisdag 22 augusti till någon av kontaktpersonerna Carin Enfors, tfn 070-536 26 15 eller Linda Irebrand, tfn 070-331 66 16.
Pris 150 kr per person (100 kr för medlemmar i Upplands-Bro SNF-krets). Avgiften betalas kontant på plats. Samling kl. 18:30 på Bro Parks restaurang (galoppbanan).

Natursnokarna: Skogens skafferi 17 september söndag
Vad bjuder skogen på för spännande? Efter träffen bjuder vi på korv, saft, bullar och kaffe (se nästa punkt i programmet).
Kontaktpersoner:
Ewa Tuneback tfn 070-682 08 68 och Johan Näslund, tfn 073-919 40 06.
Kl. 11:00 – ca 12:30 vid Hällkanas naturreservat (nere vid stora ladan).

Kom och mingla med oss, korvgrillning m.m. 17 september söndag
Vi vill gärna träffa fler av våra medlemmar och andra som är intresserade av naturen i Upplands-Bro. Styrelsen bjuder därför på grillad korv, dricka, kaffe, bullar och för dem som önskar; en kortare naturpromenad i omgivningen. Ta gärna med hela familjen!
Kontaktpersoner: Per-Ola Björn, tfn 070-323 67 09 och Linda Irebrand, tfn 070-331 66 16.
Kl. 12:00 – ca 14:00 finns vi vid Hällkanas naturreservat (nere vid stora ladan).

Natursnokarna: Hur förbereder sig naturen för vintern? Och lite annat skoj! 1 oktober söndag
Kontaktpersoner: Ewa Tuneback, tfn 070-682 08 68 och Johan Näslund, tfn 073-919 40 06.
Kl. 10:00 – ca 12:00, samling vid kiosken vid Lillsjöbadet

Örnar, Broängarna 3 december söndag
Det hör till ovanligheterna att vi inte får se någon örn, så chansen är med andra ord god. Ordentligt varma kläder, fika, kikare, fågelbok rekommenderas.
Kontaktpersoner: Michael Åkerberg, tfn 08-582 484 33, 073-067 31 28, Per-Ola Björn, tfn 070-323 67 09
Samling kl. 09:15 på Broängarnas reservatsparkering (vid Coop-lagrets idrottsplats).

OBS!  Anteckna aktiviteterna i Din almanacka!

…och meddela oss din e-postadress så kan vi skicka dig programmet och eventuella uppdateringar! (det spar ju lite på miljön, och föreningens ekonomi om vi slipper skicka brev)

STUDIEFRÄMJANDETS NATUR & MILJÖ PROGRAM

FRILUFTSFRÄMJANDET